Bindslev Museum
Bindslev Håndværkermuseum blev etableret i 1990 på privat basis af Edel og Jens Jakobsen. Bygningen er Jens Jakobsens far, A C. Jakobsens gamle snedkerværksted på adressen Mosbjergvej 3B. Samlingen startede med det gamle værktøj, der stadig var i bygningen, men meget hurtigt modtog museet værktøj og andre genstande fra flere af Bindslevs gamle håndværkervirksomheder, der gennem årene var blevet mere mekaniserede. Andre blev helt nedlagt eller overgik til fabrikation, mens andre igen var uddøende fag, der ikke længere var basis for i en by som Bindslev.

Derudover er der mange enkelte rekvisitter indgået fra mange forskellige givere, såvel lokale som folk fra andre dele af landet. I år 2000 overgik museet, inklusiv bygningen fra det privatejede til en selvejende institution med en fond (se organisation), hvori Edel og Jens Jakobsen har indskudt en ikke ubetydelig kapital.

En gammel håndværkerby
Bindslev er en gammel handels- og håndværkerby. I år 1900 var der i byen 6 smede, 14 tømrere og snedkere, 13 murere, 6 skomagere, 6 skræddere, 4 karetmagere og 3 malere. Efter den tid begyndte maskinerne at holde deres indtog i alle fag – selv håndværktøjet blev mekaniseret. Museet viser værksteder fra den tid, hvor håndværk var håndens værk. Museets bygning er en gammel tømrer- snedkervirksomhed fra den tid, sandsynligvis opført i 1915 af snedker Karl Pol, der i 1919 sælger den til Emanuel Olsen, som 4 år senere videresælger den til A. C. Jakobsen.